Bakom kulisserna på Säffleoperan

”Han är ett personligt geni. Han är komisk på ett annat sätt än mig, på ett sätt som är svårt att förklara. Plus att jag tycker han är den bästa sångaren av oss alla här.”

med Kristoffer Appelquist & Thomas Kihlström

TEXT: Redaktionen, FOTO: Pressbilder: saffleoperan.se

IMG_5233-2

 

Kristoffer Appelquist

 

Hej Kristoffer! Hur kommer det sig att just du fick en roll i musikalen ”The producers”?

– Det vet jag inte! Jag blev tillfrågad och svarade ja med en gång. När de hade bestämt sig för att göra en musikalisk komedi ville de ha med en komiker, och valet föll på mig.

 

Har du spelat i någon musikal tidigare?

– För väldigt längesedan när jag bodde i Malmö var jag med i flera musikaler, bland annat ”Utflykten” som var en rockmusikal. Den musikalen var den senaste jag var med i. Där var även Torkel Petersson med (känd från bland annat ”Cops” och ”Nya Jönssonligan” där han spelar Dynamit-Harry). Teatern i Malmö påminner mycket om Säffleoperan, där man använder sig av proffs och amatörer i en salig blandning och lyckas skapa magi.

 

Vem spelar den roligaste karaktären?

– Personligen så tycker jag att Thomas Kihlström är den roligaste av oss. Han är ett personligt geni. Han är komisk på ett annat sätt än mig, på ett sätt som är svårt att förklara. Plus att jag tycker han är den bästa sångaren av oss alla här.

 

Premiären var ju en stor succé. Har framgången hållit i sig?

– Ja, det har rullat på riktigt bra! Många av våra föreställningar har varit utsålda, så det är kul.

 

I början av föreställningen glider din karaktär in iförd en glittrig klänning och högklackat. Tränade du på att gå i skorna innan eller fick det bära eller brista?

– Jag har inte tränat mer på det än något annat. Hälften av jordens befolkning klarar av det så då borde även jag kunna klara av det. Det har gått bra och jag trivs i dem.

 

Kan du tänka dig att vara med i fler musikaler efter denna?

– Absolut! Det är nästan det enda jag vill göra nu.

 

Har du utvecklats och lärt dig något under arbetet med musikalen?

– Jag vet inte! Det skulle isåfall vara att jag jag har fått mycket scenvana av att jobba som ståuppkomiker. Något jag borde träna mer på är att inte alltid söka fokus. En bra skådespelare kan hitta balansen och inte bara söka fokus.

 

Har du tagit sånglektioner inför rollen?

– Ja, nu i somras! Jag har ju sjungit mycket tidigare och jag har varit med i olika sångprogram på tv som ”Så ska det låta”. I programmet medverkade jag dock mer i egenskap av komiker än som sångare.

 

Du spelar ju regissör i musikalen. Är det något som du skulle vilja jobba med i verkligheten någon gång?

– Ja, jag har ju regisserat en del tidigare, som små föreställningar och ståupp, men det var när jag fick den här rollen och kom till Säffle som jag förstod på riktigt vad jag ville göra. Tidigare har jag funderat mycket på vad jag ska välja för inriktning, men nu vet jag att förutom ståuppkomedi så är det teater och skådespeleri jag helst vill jobba med. Jag vill bli grym på att skådespela och få folk att skratta, men jag vill också kunna få dem att gråta.

 

Du är ju mest känd som ståuppkomiker. När i livet bestämde du dig för att du ville bli komiker?

– När jag körde ut baguetter och jobbade som plockare med godis i olika mataffärer började jag drömma om att bli komiker. Då var jag mellan 25 och 30 år gammal. När jag fyllde 30 åkte jag till Stockholm och provade ståuppkomedi för amatörer. Jag gick upp på scenen och körde mina tre minuter, sen var jag fast. Bara några månader senare kunde jag leva på att vara ståuppare.

 

Du ligger bakom en klubb i Grums där man kan få prova på ståuppkomdei. Berätta mer om den.

– Jag ringde upp Klas Åkerblom, som höll i ståuppklubben där jag gjorde mitt första uppträdande, och han hjälpte mig att komma igång. Klubben är ju ett jättebra forum för personer som vill ta reda på om de har en framtid som komiker. Jag tycker det är så kul att de som aldrig kan vara tysta, de som var skolans clowner, nu får möjligheten att visa upp sig på scen där de kan bli hyllade för sina talanger. Förhoppningen är att det om ca 10 år kommer att finnas massor av kända komiker som pratar värmländska tack vare den. Alla som går till klubbens final får köra sina tre minuter på Norra Brunn i Stockholm. Första året är avslutat nu och vi hade drygt 300 personer i publiken under finalen, så det har gått jättebra.

 

Vad skulle du göra om du fick 100 miljoner kronor av oss?

– Jag skulle bygga bostäder! Vårt land behöver desperat få in mer befolkning. Vi är ett väldigt glesbefolkat land så det finns massor av plats, men ett problem idag är att vi inte har bostäder för att kunna ta emot så mycket folk.

IMG_5014-2

 

Thomas Kihlström

 

Hej Thomas! När började du med att spela teater/musikal?

– Jag har sjungit sedan jag var fyra år gammal och runt 1993 hamnade jag här på Säffleoperan genom arbetsförmedlingen. Från början sjöng jag i kören men Einar Berg, som var teaterchef då, gav mig en större roll i Rövarna. Sedan har det rullat på med 17 olika roller inom Säffleoperan under 22 års tid.

 

Har du gått någon teaterutbildning?

– Jag har gått på folkhögskola samt på Arvikas musikskola och utbildat mig till sångpedagog. Där tog jag några små kurser i teater, men utöver det så har jag ingen tidigare utbildning inom ämnet.

 

Vilken roll, enligt dig, är den roligaste, respektive största som du har gjort?

– Den största rollen jag gjort är den från fjolårets uppsättning av ”Skönheten och odjuret”. Där spelade jag butlern Clocksworth som blivit förvandlad till en en klocka. Den roligaste rollen är dock den som Franz Liebkind i årets uppsättning.

 

Har du jobbat på andra teatrar?

– Ja, i Karlstad var jag med i kören under två föreställningar. Dock inte som solist, men jag vill och hoppas att det kan bli mer i framtiden.

 

Vad jobbar du med när du inte är på Säffleoperan?

– Då kör jag buss fram till december och efter det blir jag arbetslös. Vid sidan om ger jag lite sånglektioner och sjunger på bröllop och begravningar.

 

Hur lång tid tar förberedelserna inför en musikal som denna?

– Jag fick ett provisoriskt manus i början av sommaren och repetitionerna satte igång i mitten av augusti. Sammanlagt övade vi i ca sju veckor före premiären.

 

Vad är ditt bästa tips om man vill uppträda på scen, Men känner sig lite blyg?

– Jag tycker inte att det finns några genvägar utan samla mod och hoppa ut i det. När du är här kommer du att tycka om det.

 

Hur går man tillväga om man som vuxen vill spela teater på Säffleoperan och har ni någon ungdomsverksamhet?

– Då tar man kontakt med mig som är köransvarig. Vi behöver ständigt karlar så de är nästan alltid garanterade en plats hos oss, bara de kan sjunga. Sedan behöver vi alltid folk som kan dansa och så har vi allt arbete bakom scenen som kulisser, ljud, ljus med mera. Två personer som vi inte skulle klara oss utan är Sissi och Kristina som är påklädare. Scenverkstaden finns för barn och ungdomar upp till 14 år. Ibland finns det barnroller i de stora föreställningarna och då har vi alltid två grupper som spelar varannan föreställning. Just nu är det ca 30 stycken barn som är aktiva i scenverkstaden, men vi tar gärna emot fler.

 

Vad skulle du göra om du fick 100 miljoner kronor av oss?

– Då skulle jag skänka hälften till Säffleoperan så att den alltid finns kvar. Sedan skulle jag betala av skulder och satsa på teater och musikaler.

 

Vad händer i framtiden? Kan du sia om vad som blir nästa suceé på Säffleoperan?

– Det ska beslutas om idag (söndag 8/11-15). Jag kan inte säga något om det än, men vi brukar försöka få det klart innan sista föreställningen.

 

Skulle du säga upp dig från ditt andra jobb om du kunde leva på teater/musikaler?

– Absolut! Jag skulle inte tveka en sekund.

 

Liknande artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng