Euronics Ekshärad & Torsby

Euronics är Europas största hemelektronikkedja, med ca 11. 000 butiker fördelat i 31 länder.

Vi på Amuse gjorde ett besök hos Euronics i Ekshärad som drivs av Magnus Gerke och Thomas Lessmyhr. Vi besökte även Euronics i Torsby som drivs av Thomas Svedlund för att få reda på lite mer om deras verksamheter.

EURONICS EKSHÄRAD

 

Hej Magnus Gerke och Thomas Lessmyhr! Ni driver Euronicsbutiken här i Ekshärad, när tog ni över företaget?
– 2002 köpte vi Edgrens Radio&TV så det är 17 år sedan i år. Jag började som anställd i butiken 1994 och då jobbade redan Thomas, som började 1986. När vi blev erbjudna att köpa var det inget att fundera på, så vi slog till, svarar Magnus.

 

Har butiken alltid legat på samma ställe?
– Nej, när vi tog över 2002 låg den mitt i byn. Den lokalen var inte så bra för just den butiken vi hade tänkt oss. Vi ville ha en mer fyrkantig lokal på markplan. 2008, när denna lokalen blev till salu, så köpte vi hela fastigheten och hyr ut det vi inte själva använder. Nu fick vi en lokal som kändes mer rätt för vårt ändamål och sedan renoverade vi den tills vi var nöjda, berättar Thomas.

 

Vad gjorde ni innan ni hamnade i denna branschen?
– Vi har båda två varit i den här branschen sedan vi gick ur skolan, säger Magnus.

 

Vad är det största som har hänt de sista 15 åren i er bransch?
– Smarttelefoner. Sedan de kom in på marknaden har enormt mycket hänt och förändrats på marknaden, svarar Magnus.

 

Vad är det svåraste med att driva en sån här butik?
– Det är nog att nå ut till folk så att de vet vad vi har för tjänster att erbjuda. Många gör fel och tittar bara på prislappen och handlar på nätet, men man måste även tänka på att man kan behöva hjälp och service om något krånglar. Jag tycker att det är en viktig fråga, att prata mer om lokal handel och att värna om de små samhällena, berättar Magnus.

 

Vad är det senaste, mest aktuella just nu inom tekniken?
– Smarta hem! Fler och fler vill kunna ha övervakning med kameror, brand- och tjuvlarm och alla andra smarta tjänster man kan ha i sitt hem, som man sedan styr med plattan eller mobilen, säger Magnus

 

Vad är er starkaste sida?
– Det vi får höra mycket från kunder är att vi har en bred kompetens och är serviceinriktade, och här vill jag gärna tillägga att vi har väldigt lojala kunder här uppe. Det är vi enormt tacksamma för, svarar Magnus.

 

Ekshärad är ju inte så stort, har ni kunder från andra orter också?
– Ja, väldigt mycket från Hagfors men även Munkfors och norra delen av länet. Från 2015 när Euronics i Hagfors stängde har vi märkt en stor ökning av kunder, vår omsättning har sedan dess ökat med ca 3 miljoner, säger Magnus.

 

Hur många är ni som jobbar här?
– Nu är vi fyra stycken på heltid, och lite extrapersonal vid behov, säger Thomas.

EURONICS TORSBY

Hej Thomas Svedlund! Berätta om din roll i företaget!
– Det är jag som äger och driver butiken här i Torsby. Jag köpte den här butiken 1989 så det var 30 år sedan i mars.

 

 

 

Vad är det svåraste med att driva butik i din bransch?
– Svår fråga, men jag tror att man inte skulle klara sig om man inte hade en kedja bakom sig. Jag säger inte att det är omöjligt, men det hade varit väldigt svårt med tillgång av varor och priser.

 

Vad gjorde du innan du tog över butiken -89?
– Jag jobbade som bilförsäljare ett tag, och med montering av bilstereo och högtalare i bilar innan jag hamnade i den här branschen.

 

Vad är det roligaste i ditt jobb?
– Jag har ett stort teknikintresse så det är väldigt mycket roliga produkter, jag har hamnat rätt kan man säga. I den här branschen händer det något hela tiden, det kommer nya produkter och nya tekniker, det tycker jag är kul. Sedan har jag väldigt mycket kundkontakt, och det ger mycket nöje i jobbet.

 

Hur ser framtiden ut för er bransch?
– Jag tror att vår bransch har kommit igenom den värsta krisen, och krisen har berott mycket på internethandeln och den ökade konkurrensen som i sin tur har gjort att man nästan inte kan tjäna några pengar på TV-apparater och annan teknik. I vårt fall har vi, genom kunskap och service, orkat hålla oss kvar så vi är våra trogna kunder enormt tacksamma.

 

Är det något mer som har förändrats mycket de senaste åren förutom konkurrensen?
– Ja, när jag startade här för 30 år sedan så var fokus på att sälja TV-apparater och att laga dem. Vi hade fyra man på heltid bara i verkstaden på den tiden. När smarttelefonerna kom så förändrades branschen enormt. Nu är det 7/10 kunder som har frågor om smarttelefoner, så fokus har flyttats en hel del på 30 år.
Vi säljer mycket tjänster nu för tiden, som inte fanns förr, t. ex mobilabonnemang, mobilt internet mm.


Har ni något samarbete och hjälp av varandra inom Euronicskedjan?
– Ja, absolut! Jag har i princip daglig kontakt med någon av de andra tre Euronicsbutikerna i Värmland. Vi hjälper varandra med allt från varor som är slut till tekniska frågor.

 

Ni har även börjat ett samarbete med Smartcare från Sunne, berätta lite om det!
– Ja, det stämmer. 2019 började vi med en dag i veckan som det sitter en tekniker från Smartcare hos oss och lagar mobiltelefoner. I somras utökade vi till tre dagar. Jag tycker att det är jättebra när två företag kan gå ihop med ett sånt här samarbete. Vi måste samarbeta på lokal nivå om vi ska kunna fortsätta att ha handel i småstäder. ❑

Top

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng