Gulf

”Jag var stundtals orolig, för visserligen kunde de bistå mig med juridisk hjälp, men vad skulle jag göra om Statoil vann ärendet? Vem skulle då hjälpa mig med att få fram flera miljoner kronor?”

TEXT & FOTO: Redaktionen

 

Jan Olsson är mannen som vågade ta striden mot drivmedelsjätten Statoil. Hur gick han tillväga för att ta sig an stämningen? Amuse besökte honom på plats på bensinstationen, som nu bär det nya namnet Gult, för att få veta mer!

 

Hej Jan! Hur kommer det sig att du gav dig in i drivmedelsbranschen?

– Jag började jobba extra på en mack i Grums när jag var i 20-års åldern. När jag var runt 27 år gammal startade jag mitt första företag och tog över driften av en Shellmack i Grums. Jag köpte även hus under samma år, så det var en händelserik tid i mitt liv.

 

Gulf_3

 

När startade du upp ditt företag i Säffle?

– Jag tog över macken här år 1999 och sedan dess har det bara rullat på. Nu har jag jobbat inom den här branschen i snart 30 år. Åren går så fort!

 

Du har haft mycket att tänka på i samband med stämningen från Statoil. Kan du berätta lite om det för oss?

– Ja det har varit mycket, men ärendet gick aldrig till domstol utan vi hann komma fram till en uppgörelse innan det gick så långt. Från början krävde Statoil mig på ca 5,4 miljoner kronor då de sade sig ha räknat på en förlust på fem år. Kontraktets giltighetstid avsåg dock dock endast ett år i taget så siffrorna de lade fram stämde inte riktigt. Sedan kom de fram till en summa på 6,1 miljoner som jag inte heller förstår de kom fram till.

Jag fick mycket hjälp av EMAB med advokater och liknande. EMAB är en förening inom drivmedelsbranschen som ägs av dess medlemmar. Jag var stundtals orolig, för visserligen kunde de bistå med juridisk hjälp, men vad skulle jag göra om Statoil vann ärendet? Vem skulle då hjälpa mig med att få fram flera miljoner.

Tillsammans med EMAB räknade jag på vinsten som Statoil skulle ha tappat på ett år och våra siffror hamnade på 344.000 kronor. Det slutade med att jag fick betala 350.000 kronor till Statoil, men det var ju för en del mark och tankarna i backen med mera.

Jag känner mig mer än nöjd med slutet på den här historien. Det känns som en stor vinst för mig och jag är glad att jag stod på mig.

 

Så vad händer nu?

– När man är med i EMAB finns det två vägar att gå. Den ena vägen är att låta butiken gå under namnet Frendo och att någon annan driver bensinpumparna som obemannade. Jag valde alternativ nummer två, som innebär att jag står som ägare av såväl butik som bensin och går under namnet Gulf. Gulf är inte så vanligt i Sverige utan finns bara kvar som mack i USA idag. Att driva företag på det här sättet innebär mycket mer frihet anser jag och att det blir en riktig mack igen där du kan betala för bensinen inne i butiken.

Jag kommer självfallet att ha en fullservice butik och behålla tvättstationen. Alla kunder som vill passa på att köpa en korv eller plocka upp en tidning när de tankar ska kunna göra det. Jag kommer även att fortsätta med kassatjänster, något som ökat i efterfrågan då bankerna inte vill bistå med den tjänsten längre.

Jag är väldigt glad och nöjd över att återigen kunna tillgodose kundernas önskemål.

 

Gulf_2

 

Så du ser ljust på framtiden?

– Ja det är det minsta man kan säga! Det kommer in kunder varje dag som önskar mig lycka till så det känns väldigt positivt inför framtiden.

 

SNABBA FRÅGOR
Favoritmat?En god köttbit med potatisgratäng.
Högst på julklappslistan?Att Statoil backade är min bästa julklapp.
Katt eller hund?Har både katt och hund.
Favoritfilm?Jag gillar action och fartfyllda filmer.

 

Liknande artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng