Nordic Wedding

”Väldigt många kunder ringer och bokar tid innan de kommer, så jag har koll i förväg och kan planera ungefär hur mycket kunder det kommer bli på en dag.”

TEXT & FOTO: Redaktionen

 

Amuse träffade Angelica Mortensson som driver Nordic Wedding, en av Sveriges största återförsäljare av bal- och bröllopsklänningar.

 

Hej Angelica! Kan du berätta för oss om din verksamhet?

– Vi säljer allt från skor, accessoarer och kläder för fest, bröllop och bal. Vi har ännu ingen sömmerska, men vi har kunder från hela Sverige och Norge, så de som handlar bokar oftast en egen sömmerska i sin hemkommun om kläderna behöver justeras, sys in och så vidare. Det är tidsbokning för provning av brudklänningar men drop in för alla andra fest-, bal- och herrkläder.

 

Nordic_Wedding_2

 

När öppnade ni butiken i Årjäng?

– Vi startade i början på mars ifjol, så det är lite drygt ett år nu, tiden går fort när man har roligt.

 

Har ni flera butiker och hur många anställda är ni?

– Nej, det räcker med en butik än så länge. Jag driver detta själv och har ingen delägare, men jag har några anställda som hoppar in och hjälper mig när det blir mycket kunder i butiken. Väldigt många kunder ringer och bokar tid innan de kommer, så jag har koll i förväg och kan planera ungefär hur mycket kunder det kommer bli på en dag.

 

Vilka produkter säljer mest?

– När jag öppnade butiken var det endast en ren märkesoutlet, men nu säljer jag lika mycket av beställningar som outlet. Det är dock mer dam än herr. Herr började jag med lite senare men den delen växer fort nu.

 

Hyr ni ut kläder?

– Det finns inte så många uthyrare på grund av höga kostnader och de resurser det kräver. Det blir nog ofta dyrare att hyra en klänning än att köpa en klänning på outlet/rea och sedan sälja vidare.

 

Vad jobbade du med innan du blev egenföretagare?

– Jag jobbade som fastighetsskötare i Karlstad tidigare, så det var ett stort karriärsbyte för mig. Jag är född och uppvuxen i Karlstad men jag träffade kärleken i Årjäng och så hamnade jag här.

 

Hur ser du på framtiden?

– Det finns fortfarande mycket att utveckla. Verksamheten växer och vi får mer och mer kunder hela tiden.

 

Vem är den svåraste kunden?

– En kund som är som mig, som vill prova allt och aldrig blir nöjd.

 

Vem är den roligaste kunden?

– De som är öppna och glada. Det finns många roliga kunder, som skojar och skrattar.

 

Vad skulle du göra om du fick 100 miljoner kronor av oss?

– För 100 miljoner så skulle jag nog anställa en eller två till, så att jag kunde få lite mer ledigt.

 

SNABBA FRÅGOR
Favoritfilm?Ser gärna på film men hinner inte det så ofta längre
Favoritmat?Italienskt och sushi
Bästa resan?Sydamerika eller Mexiko
Nattuggla eller morgonpigg?Trött för jämnan
FavoritplaggPyjamas

 

Liknande artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng