Optimera Säffle & Åmål

Amuse träffade enhetscheferna för Optimera i Åmål och Säffle, Hans Weingartshofer & Jürgen Langenbach.

 

TEXT & FOTO: Redaktionen

 

Hur länge har ni jobbat inom Optimera?

– Hans: Jag har jobbat på Optimera sedan 2008. Innan dess jobbade jag på dåvarande Danielssons Bygghandel.

– Jürgen: Jag har faktiskt varit med två gånger. Jag gjorde något år när det blev Optimera och sedan har jag varit frånvarande i 5-6 år nu men nu är jag tillbaka igen sedan ett år.

 

optimera_01cVad gjorde ni innan Optimera?

– Samma sak, på Danielssons Bygghandel, det som idag är Optimera Åmål. Danielssons Bygghandel ingick i en mindre koncern tillsammans med Mellerud där vi jobbade ihop i nästan 20 år.

 

När startade Optimera upp i respektive stad?

– I Åmål startades Optimera 2008 och Säffle var något år tidigare.

 

Hur många anställda är det i respektive butik?

– Det är cirka 10 anställda i vardera butik.

 

Vad är fördelarna med att vara med i en kedja som Optimera?

– Det finns jättemånga fördelar med det, vi har centrala inköp och konkurrenskraftiga försäljningspriser. Vi får fokusera på det vi ska göra, att sälja byggmaterial och tillbehör till våra kunder. Det som är bra är att vi har en stor apparat bakom oss, vi behöver inte sitta här och kunna allting då vi har duktiga människor som bara sysslar med personal, ekonomi, arbetsrätt och allt ihop bakom med HR och det är fantastiskt. Även distributionen har egna led så jag tror att där ligger det och sparar en massa pengar då vi inte behöver ligga med överlager på allting då vi får varor ganska frekvent. Vi har turbilar som går hela tiden. Vi har också ett stort centrallager som gör att vi kan få hem varor till butik snabbt. Av 90% av allt vi köper sköts påfyllningen av lagret av människor som idag sitter i Malmö. Det är lite som i livsmedelsbranschen, där har de haft så mycket längre och bygghandeln sneglar väldigt mycket på livsmedelsbranschen för de ligger lite steget före.

 

Vad erbjuder ni på Optimera för service?

– Utöver försäljning så kan vi mängda upp, det vill säga mäta upp utifrån en ritning på hur mycket material kunden ska ha och givetvis skapa en prisbild på det så att de får rätt grejer till det de vill göra. Kunskapen har vi och vi har kunnig personal på plats som kan hjälpa till. Det är en av de främsta konkurrensredskapen att vi har kunnandet till sådana här saker. sen har vi också en hög personaltätheten om man jämför med andra kedjor. Nu ska man egentligen inte jämföra så, men det är olika affärsidéer, vi ska egentligen serva kunden helt medans andra bara ska sälja varorna. Som till exempel om det kommer in en kund med en ritning så ska vi kunna hjälpa dem med hur mycket och vilket material de ska ha till det de ska bygga. Sen är vi inte konstruktörer, det är viktigt, så vi kan inte stå för en konstruktionslösning. Däremot vill man ha en limträbalk belastningsberäknad så fixar vi det.

 

Hur ser framtiden ut för Optimera?

– Det ser ganska ljust ut, det är ett väldigt expansivt företag. Optimera har som affärsidé att vara den mest innovativa, professionella och effektiva bygghandelskedjan i Sverige med inriktning på proffs. Vi siktar på att växa, mer än marknaden totalt sett och då genom förvärv, alltså att köpa upp befintliga företag men även genom nyetableringar som det varit en del på senaste tiden. Senaste var väl Kallhäll i Stockholmstrakten. Det har riktat in sig mycket på Stockholmstrakten där det har varit extremt expansivt nu på senare år, där är också konkurrensen stenhård. Just nu så är vi väl 45 Optimera-anläggningar i Sverige. Målsättningen är att inte vara norr om Mälardalen, högre upp är inte intressant. Det känns att de satsar och månar om oss som jobbar och om företaget, och föregående år var väldigt bra. Vi är med på tåget så att säga.

 

Vad skulle ni göra om ni fick 100 miljoner kronor av oss?

– Det är nästan omöjligt att svara på, men vi skulle nog försöka göra någonting bättre i världen då det är så mycket som är eländigt. Det är mycket som felar i samhället idag tyvärr. Vi har kommit in i livet lite så vi är väldigt nöjda annars som det är, vi båda är nästan 50 år, man har bevisat det som man ska bevisa.
Jürgen: Jag skulle nog också ut och resa, en kryssning till Karibien kanske.

 

Hur länge har Optimera-kedjan funnits?

– Optimera etablerades 1996 då fyra aktörer i Sverige och Norge gick samman. 2005 förvärvades Optimeragruppen av en av Europas största industrikoncerner, Saint-Gobain. Sedan dess har Optimera vuxit på den nordiska marknaden och tillsammans med Dahl Sverige AB ingår Optimeragruppen idag i divisionen Saint-Gobain Distribution Nordic.

 

SNABBA FRÅGOR
Kaffe eller te?Hans:Kaffe
Jürgen:Kaffe
Favoritmat?Hans:Grillad entrecôte
Jürgen:Älgfiléer
Senaste biofilmen?Hans:En man som heter Ove
Jürgen:Jason Bourne
Favoritmusik?Hans:Mixade radiokanaler, ofta Radio 45
Jürgen:Metal, Iron Maiden osv.
Nattuggla eller morgonpigg?Hans:Nattuggla
Jürgen:Morgonpigg
Katt eller hund?Hans:Katt
Jürgen:Hund
Bästa resan?Hans:Det var en backpacker tur för snart 30 år sedan, var borta ett halvår, vi for genom Asien och ner till Australien.
Jürgen:Det är USA helt utan tvekan

Liknande artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng