Tom’s Trafikskola

Tom Ekegren har drivit sin trafikskola i Arvika i drygt fyra år. Han har varit utbildad trafiklärare i nio år och har under åren samlat på sig en stor erfarenhet och många nöjda elever.

 

TEXT & FOTO: Redaktionen

 

Tom har fått många dagens ros från nöjda elever!
Tom har fått många dagens ros från nöjda elever!

Hur kom det sig att du utbildade dig till trafikskollärare?

– Jag hade jobbat inom industrin i 23 år då jag kände att det var dags att göra något annat. Så jag sökte in på trafiklärarutbildningen vid Wadköpings utbildningscenter där jag gick i tre terminer. Sedan läste jag till utbildningsledare vid Stockholms Universitet på distans. När jag var färdigutbildad jobbade jag på två olika trafikskolor här i Arvika i fyra-fem år. Jag fick reda på att den lokal jag har min verksamhet i idag skulle bli ledig så jag tog en chans och startade egen trafikskola. Det hade tidigare varit trafikskola i dessa lokaler så de var inarbetade men jag valde att inte ta över en befintlig verksamhet utan gjorde detta till mitt eget.

 

Hur många elever har du haft under åren?

– Oj, det är svårt att säga men jag vet iallafall att jag har åkt bredvid mina elever under cirka 10 000 lektioner hittills. Jag har ungefär 30 elever igång hela tiden så det blir många mil på Arvikas gator.

 

Vad gör du mer än åker runt på Arvikas gator?

– Jag erbjuder en helhetslösning för mina elever med både teoriutbildning, STR-tester som de kan göra hemma på sin egen dator, körlektioner, risk 1:an, risk 2:an (halkbana, reds anm) och allt annat som hör till. Dessutom har jag en hög grad av personlig service som till exempel att jag kan hämta eleverna på gymnasieskolorna i Arvika när de vill köra en lektion istället för att de ska behöva gå ner till mig. Jag har heller ingen online bokning utan föredrar att ha kontakt med mina elever via telefon då de vill boka tider, det blir mer personligt då tycker jag.

 

Vilka vill ta körkort hos dig?

– De flesta är yngre men min äldsta elev var faktiskt 72 år. Hon hade haft körkort tidigare men inte kört bil på över 30 år när hon kom till mig, hon fullföljde sin utbildning och fick sitt körkort – det kändes häftigt! Men som sagt, många är yngre, många är också utlandsfödda och har inte riktigt svenska språket med sig än. Då tar vi det från där. Det har hänt att jag har haft körlektioner med en tolk med i bilen. Då gäller det att jag har god framförhållning då det ju tar en stund innan tolken översatt vad jag sagt.

 

toms_trafikskola_02

Vad har dina elever svårast för när det gäller körningen?

– Det är olika, men allra vanligast är ju basen- att växla till exempel. Det kan vara svårt att ha fokus på körning och trafiken runtomkring om man inte var riktigt var växlarna ligger eller i vilket läge kopplingen tar. Att planera sin körning är också något som kräver träning, att ha koll på vilken hastighet man ska ha när man kör in mot en korsning, in i en rondell eller passerar ett övergångsställe. Jag tycker också att det kan vara svårt för många att förstå meningen med ECO-drive som ju är ett viktigt moment när man ta körkort idag. Även att den som kör ska ha uppmärksamhet på allt som händer runt och framför bilen vid färd, ofta ser de inte gående eller cyklister som kommer från vänster. Det har varit bra att ha dubbelkommando många gånger!

 

Vad bör en bilförare ha koll på?

– Först och främst är det viktigt att man som bilförare har respekt för vilken kraft och vilken stor skada en bil kan göra. Om du kör på en människa i 50km/h avlider den människan i 8 fall av 10. Om du kör på en människa i 30km/h är risken för dödsfall mindre, men man kan skada en människa för livet även i en så låg hastighet. Sen är det ju det klassiska, anpassa din hastighet efter omgivning, väglag och dina medtrafikanter. Använd alltid bilbälte. Alkohol och narkotika hör inte ihop med bilkörning. Låt bli din mobiltelefon när du kör bil, du behöver ha din uppmärksamhet riktad mot trafiken.

 

Toms tips till den som ska ta körkort:

  • Kom till körskolan förberedd

  • Var nyfiken, ta reda på saker och fråga gärna

  • Det tar nästan alltid längre tid/kräver mer studier/fler lektioner än man tror

  • Trafikläraren och du har gemensamt koll på vad du behöver kunna inför din uppkörning och teoriprov när vi tillsammans fyller i ditt utbildningskort, träna på saker du inte riktigt kan till nästa lektion.

  • Planera ditt körkort- Det är alltid köer och väntetider för Risk 1:an, Risk 2:an och för teoriprov och uppkörning.

Liknande artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng